sömn och Babybjörn

Det här med sömn är verkligen det hetaste ämnet bland småbarnsföräldrar. Och det är inte så konstigt, för det dominerar i alla fall mycket av mina tankar om dagarna (och nätterna).

Antingen sover hon mycket och då undrar man över det, eller så sover hon lite och då tänker man på det. Eller så sover hon väldigt sällan och vad kan då det bero på? Eller så sover hon väldigt ofta, vad nu det kan betyda.

Idag t ex så har hon ”sovit middag” tre gånger redan och klockan är inte ens 14. Hon orkar liksom bara vara vaken nån timme och sen är hon trött igen. Men igår var hon vaken 3-4 timmar i streck innan hon började sloka. Det är liksom aldrig samma mönster heller, så man blir inte klok på det.

Och jag har svårt att se sammanhang och därmed räkna ut varför hon kanske är tröttare en dag. Som idag t ex när hon vill tupplura hela tiden. Hon sov ändå hyfsat inatt (fast det tyckte jag inte då förstås…men såhär i efterhand kan jag konstatera det) så hon borde inte vara så trött. Fast man vet ju inte om jag vaknar alla gånger som hon vaknar. Hon kanske ligger vaken och tänker hela nätterna, utan att säga nåt. Och då vaknar ju inte jag.

Jaja, det är bara att följa med i svängningarna och inte räkna med att man kan räkna med nåt. För det kan man inte.

Vi var precis i väg och handlade förresten. En liten snabb sväng till Coop. Jag tog bara med Hedda, plånbok och BabyBjörn och det gick jättebra! Vi var tillbaka hemma igen inom 30 minuter. Hur smidigt som helst. Väldigt bra när hon är vaken och man bara behöver några få grejer. Inte släpa med sig vagn som ska fällas upp och ihop, som hon dessutom inte tycker är jättekul att ligga i när hon är klarvaken. Man ser ju liksom ingenting.

BabyBjörnen är bra alltså. Synd bara att jag inte orkar bära henne mycket längre. Hon är så stor nu att selen är maxad och min rygg likaså. Men vi kör på så länge hon får plats och min rygg inte knakar ihop helt och hållet. Och med lite tur kan hon sitta bättre då och därmed åka i kundvagnen.

Kommentera

