rent hus

Imorse kl 10 kom ett städteam till oss. De hade lite svårt att hitta, för vi har ju inget husnummer uppe efter renoveringen, och jag såg dem snurra här ute några gånger. Så jag och Hedda gick ut och ställde oss på trappen och flinade åt dem och då gick det bättre.

Jag frågade en av killarna hur lång tid han trodde att det skulle ta. Mja, han kunde inte svara exakt, det beror ju liksom på hur skitigt det är, men ungefär tre timmar kanske. Han skulle ringa när de var klara.

Hedda och jag gav oss iväg till mormor och morfars lägenhet för att bida vår tid, tills vi skulle träffa våra kompisar efter lunch. Men vi tänkte nog att städgänget skulle ringa runt 13 så vi skulle hinna hem innan.

Men de ringde inte kl 13. Eller kl 14. Eller ens kl 15. När klockan var 16:30 började jag undra om vårt hem skulle hamna på löpsedlarna som det  lortigaste hemmet i mannaminne. Så jag skickade ett blygsamt sms till killen och väntade mig nästan att han skulle be att få stanna till nästa dag för att hinna klart.

Men han hade bara glömt att ringa. Tur. För man vill ju inte bli rikskändis för att ens barn lever i skitig misär.

Nu kom vi precis hem och det är löjligt rent. Det luktar också rent. Spis och micro ser plötsligt helt nya ut. Badrummen glänser. Och golvlisterna var visst vita, visar det sig. Frågan är nu bara hur man får det att förbli såhär…? Flyttar härifrån antagligen.

Tack svärfar och svärmor för städningen! (Alltså det var inte de som var här och städade…)

Kommentera

