Var god dröj

Alltså, det finns få saker som kan irritera mig så mycket som dålig kundservice.

Vissa företag har fattat vikten av att serva sina kunder, även när sagda kund vill tacka för sig och gå vidare till ett annat och ofta bättre företag.

Som härom dagen när jag ringde till ICA-banken för att stänga våra konton där. Rara Karin som svarade i telefonen var utomordentligt trevlig och hjälpsam. Snabbt och smidigt gick det, utan jobbiga frågor om varför vi sticker, eller irriterande säljsnack om varför vi borde stanna som kunder. Karin gjorde precis som man ska, dvs det jag bad henne om. Utan mankemang.

Ett annat företag som är ok på kundservice (jag har inte testat dem ordentligt än, men jag gillar hur de tänker), är Telenor. Bara en sån sak som att man kan chatta med supporten. Jag gillar verkligen det. Varför det är bättre än att ringa vet jag inte. Men jag föredrar alltid chatt. Kanske beror det på att kön är obefintlig eftersom en person på supporten kan chatta med flera kunder samtidigt. I alla fall så kontaktade jag dem nyss gällande en portering som jag vill göra. Anton T kunde snabbt ge mig besked. Visserligen var det dåliga nyheter, porteringen hade misslyckats, men ändå. Jag fick svar när jag behövde det, vid lunchtid en lördag.

Annat är det med Ventelo, som jag då försökte kontakta angående den misslyckade porteringen. Det är nämligen de som har sagt stopp i frågan. De har ingen supportchatt. De har inte kundsupport alls på helgerna. Nä, om man behöver hjälp av dem får man snäll ringa under kontorstid på vardagar. För då gör man ändå inget annat. Dessutom är det ganska fiffigt att sitta i telefonkö under arbetstid. Man slipper liksom arbeta.

Uppmärksamma läsare kanske undrar vad jag gnäller om, jag som är föräldraledig och kan ringa när som helst.

Men det handlar om PRINCIPER! Det är väl inte bara föräldralediga som behöver hjälp heller. Tänk alla lastbilschaffisar och spärrvakter som inte kan sitta i telefonkö hela dagarna! Tänk på dem!

Förresten kollade jag in Ventelos FAQ. För man vet ju aldrig, de kanske har satsat lite extra på den eftersom kundservice bara utövas på vardagar.

Där fanns fem (5) frågor och svar. Fem.

Fast det är klart. Om man begränsar sin kundsupport på det där viset så får man kanske inte ihop fler än fem vanliga frågor.

Kommentera

