bara vanligt vatten

Våren gör sig påmind. Idag, med sol och knoppande snödroppar i rabatten. Igår, med regn och plusgrader.
De där sistnämnda vårtecknen ställde till det för oss inatt.

Jag har märkt de senaste dagarna att det samlats vatten i källartrappen. Och igår fick jag ösa med snöskyffeln flera gånger för att det inte skulle bli för mycket.
Men när vi kom hem från babysimmet strax efter kl 19, knappt 3 timmar efter att jag öst sist, så stod vattnet riktigt högt. Det hade nått gummilisten i dörren. Dvs, lite till så hade det börjat rinna in.

B ställde sig och skyfflade vatten. Han fyllde 11 hinkar. Sen trodde vi nog att det skulle vara ok en stund, men kort därefter var det fullt igen.

Vi gick lös med spade och kofot för att få bort isen, som ledde vattnet rakt ner i trappan. Men den satt som berget. Det blev bara små jack.

Då kom B på att vi skulle fixa sandsäckar, så vi fyllde alla plastpåsar vi hade med jord och byggde en liten fördämning. Det saktade ner flödet något, men det fortsatte rinna.

Klockan var nästan 23 när jag kände att vi inte skulle vinna mot vattnet, så det var lika bra att sova, skyffla, sova, skyffla. B tog första passet till 03. Sova 30 minuter, skyffla vatten, sova 30 minuter, skyffla vatten.
Tanken var att jag skulle sova under tiden, men det var inte så lätt. Svårt att slappna av. Jag ställde klockan varje timme, för säkerhets skull, om B skulle somna ifrån.

Så när jag tog över vid 03 var jag allt annat än utvilad. Och regnet tilltog, så de första två timmarna fick jag skyffla var tjugonde minut. Efter 05 började flödet mattas av lite och jag kunde vänta 45 min innan det var dags igen. Sen gick jag upp och la mig vid 06. B ställde klockan på 45 min senare.

Sen dess har det gått en dryg timme mellan gångerna, men fortfarande fylls det på. Jag var ute en sväng innan B åkte till alperna (!) och hackade loss lite is. Ingen vet om det gjorde nån skillnad, men det kändes bra att få bort lite grann i alla fall.

Vi får se hur det fortlöper under dagen. Solen skiner som sagt, vilket skyndar på smältningen, men det regnar inte. Tack för det, Televerket.

Kanske får min lilla pappa komma hit och hjälpa mig inatt.

20120223-133517.jpg

Kommentera

