Herr Strosar Man

Jag gillar övergångsställen men de missbrukas av äldre män.

Övergångsställen är ”the shit”, som de säger. Utan dem skulle jag inte komma över vägen när vi är ute och går, Hedda och jag. Men jag är även bilist rätt ofta och brukar därför som fotgängare gå liiite snabbare över gatan än när jag spatserar på trottoaren/gångvägen. I synnerhet om det står en bil och väntar på mig.
Jag vet mycket väl att fotgängaren har företräde i det fallet och att bilen ska vänta, men ändå. Jag snabbar på steget bara lite grann. För det är såna fotgängare jag gillar när jag är bilist. Och man ska, som bekant, behandla andra som man själv vill bli behandlad.

Tyvärr tänker inte alla såhär. (Givetvis undantaget alla som av olika anledningar inte kan gå fortare.) Min erfarenhet säger mig att det ofta är äldre herrar (alltså inte så gamla att de måste gå långsamt, utan bara äldre) som gärna fortsätter strosa över gatan, alternativt saktar in något, när bilarna står och väntar.

Jag gillar det inte!
Strosa och spatsera gör man på gångbanor och trottoarer. Och hör sen!

20120423-133158.jpg

Kommentera

