Appropå maskrosor

Jag ägnade förmiddagen på alla fyra, utkämpandes ett krig mot maskrosorna. Och det fick mig att undra över mörkertalet inom svensk mentalvård.
Hur många villaägare (med ”villaägare” menar jag alla som har en gräsmatta nånstans, jag orkar bara inte definiera alla olika sorter) har tappat förståndet i kampen mot de gula ninjorna i gräsmattan?

De är ju överallt. Och när man tror att man har tagit de flesta och reser sig upp för att beskåda sitt verk, då är det nya överallt. Eller var de där redan innan? Man blir paranoid.

En del har en halvmeter mellan vingspetsarna och rötter tjocka som en vuxen mans underarm. Och jag är nästan säker på att några av dem kommer klättra ur komposten inatt och krypa tillbaka ut på gräsmattan.

Jag klippte gräsmattan igår, men maskrosorna låtsas inte om det, utan hånler gult mot mig idag. Som om gräsklipparens knivar inte rår på dem.

De är starkare än jag, nu. Men jag ska nog lista ut nåt. De ska få se. En vacker dag tar jag kål på dem alla.

20120517-160703.jpg

Kommentera

