Uppmärksamhet är en dygd

Hmm…jag gillar min iPhone, men den äger mig lite grann. Eller, inte telefonen i sig, utan mer allt man kan göra med den.

På bussen på väg hem från byn. Det regnar ute så regnskyddet sitter på vagnen och Hedda måste liksom hänga sig fram lite för att se ut.
Det var det jag trodde hon höll på med medan jag kollade mail, twitter och facebook.
Men när hon inte svarar på tilltal inser jag att hon sitter och sover. Kändes sådär. Det gick ju ingen nöd på henne, hon sov skönt, men det kändes lite lumpet att jag missat det pga mobilen.

Jag har tänkt det många gånger, att jag inte vill att Hedda ska minnas mig med den där mobilen i handen hela tiden. Man vill ju vara en närvarande förälder. Och det är jag oftast, men mobilen finns aldrig långt bort, och om Hedda leker nöjt för sig själv passar jag ofta på att blogga eller maila. Fastän jag lika gärna skulle kunna vänta tills hon sover.

Man är lite slav under tillgängligheten.

Kommentera

