Home styling

Igår när jag kom hem drog B till Lövsta med lite skit som skulle slängas. Och när han kom hem stoppade vi barnet i bilen och gav henne middag på väg till Plantagen för att inhandla blomster.

Det blev lite hittepå för det är inte säsong för det vi behöver nu (några av amplarna har kolat och måste bytas ut), men vi improviserade och det blir nog bra. Lite blommor inomhus blev det också.

Väl hemma var det bara att stoppa loppan i säng och skrida till verket. B hade ju jobbat så mycket han kunde under dagen, men det är svårt när man är ensam med en liten busunge. Dock hade de besök av Alice och hennes pappa en stund vilket säkert underlättade och gjorde dagen roligare för Hedda.

B gick ner i källaren och röjde. Han städade även i ordning  förrådet under altanen. För där kommer ju folk vilja kika in på visningen sen, så vi kunde inte låta det se ut som det gjorde.

Själv tog jag mig an köket. Städade skafferiet så att det ser rymligt och bra ut. Samt gnodde rent bänkytor, spishäll och mikro. Sist men inte minst gav jag mig på ugnen. Den har inte fått någon kärlek sen vi flyttade in och det märktes. Luckan såg ut som sju svåra år och jag ägnade en timme bara åt den. Först testade jag att gnida in den med såpa och sätta på ugnen på 100 grader. Lät det svalna och blev sen besviken. För det hjälpte inte det minsta. Gjorde ett försök med en fettlösare av rang, men även den gick bet.

Då tog jag på mig hårdhandskarna och gick loss med löddrande tvålull. Alltså som stålull fast med tvål i vilket på nåt sätt gör att det inte repar. Det gick bättre och jag fick bort en hel del. Men det blev ändå inte helt rent. Och även om jag kunde se en riktig förbättring, tror jag inte att besökare på visningen skulle tänka så. ”Ja, men det är ju myyycket bättre än det var innan!”

I ett sista desperat försök (innan jag skulle tappa förståndet helt) gick jag och hämtade en liten manick med ett rakblad på. Det visade sig vara ett genidrag och hade sparat mig en timmes hysteriskt gnuggande om jag kommit på det från början.

Men, men. Nu är ugneländet rent och medan jag stod och gnodde körde B bort lite saker till mors och fars balkong. Så vi närmar oss mållinjen. Sista rycket ikväll.

Kommentera

