Den som lever får se

Ok. Jag har aldrig trott på alla såna där tecken som ”avslöjar” om barnet man bär på är pojke eller flicka.
Sist hade jag till exempel ”en typisk pojkmage” och ut kom en flicka.  Jag tror liksom inte att barnets kön syns på mammans utsida.

Men idag sa barnmorskan att det visst kan vara så. Att man oftast lägger på sig på höfterna om man väntar en flicka. Och bara för att jag har en sån kropp som jag råkar ha (lång antagligen), så stämde det inte på mig. Men för de flesta andra gör det det.

Jaha. Hon borde ju ändå veta vad hon pratar om.

När vi lyssnade på bebisens hjärtljud sa hon: ”Var det så att det var en flicka?”

Vi vet inte, svarade jag. Och då kändes det som att hon släppte ämnet. Som att hon först ville bekräfta att det var en flicka, eftersom hjärtljuden var snabbare än 140 slag/minut. (Vilket är en annan sån där könsbestämmare.) Men när jag sa att vi inte visste så lät hon det bero.

Hur som helst verkade hon tro på såna där tecken. Vis av erfarenhet kanske.

Jag tänker i alla fall fortsätta låta bli att haka upp mig på det. Det finns så många saker som ska betyda så många saker. Så länge det kommer ut ett friskt barn är jag nöjd. Oavsett kön.

3 thoughts on “Den som lever får se

  1. flickorsma

    Jag tror inte riktigt på sånt heller, jag har haft pojktecken på alla tre, och det blev som bekant tre tjejer. Men alla tre har haft höga/snabba hjärtljud….. Kanske det ligger nåt i just den skrönan… Den som lever får se om bara ett litet tag…:-)

    Svara

Kommentera

