Tårfyllt farväl

När B lämnade på dagis igår gick det som en dans. Inget gråt utan hon travade bara iväg med en pedagog och en docka. Härliga tider!

Men så kom mamman på eftermiddagen för att hämta och då brast det för henne, stackarn. Tårarna sprutade i fem minuter och hon klängde sig fast på mig som en liten schimpansunge.
När hon sen lugnade sig var hon som vanligt och pekade på barnen och bilder på väggarna och berättade nåt för mig och alla som ville höra. Jag misstänkte då att det är nån mamma-grej. Och imorse när jag lämnade blev det lite likadant.

Det började så bra. Hon sprang före mig in på avdelningen, visste precis var hon skulle. Och där inne möttes hon av både barn och pedagoger som hejade på henne. Men när jag kom ikapp henne var det som att hon insåg att jag skulle gå. Så hon sträckte sina små armar mot mig. Jag lyfte upp henne och vi kramades och så tänkte jag att det var bra så. Men när en av pedagogerna då kom fram för att ta henne så blev hon ledsen och började gråta.

De gick fram till fönstret för att vinka när jag gick, och när jag kom ut stod hon där inne, och grät, vinkade och ropade ”pappa”. (Det verkar ha rört till sig lite för henne för hon blandar och ger med ”mamma” och ”pappa”.)

Lilla hjärtat. Det var lite jobbigt att gå då faktiskt. Men jag vet ju att hon slutar gråta snart och att hon har det bra sen. Fast jag fick impulsen att vända och gå och hämta henne, flera gånger på väg till t-banan.

Man har ju hört om barn som gråter varje dag när de lämnas på dagis, men som stortrivs och knappt vill gå hem på kvällarna. Så det är ju inget konstigt, men det gör det inte mindre jobbigt tyvärr. Jag hoppas verkligen att det blir bättre när hon har vant sig vid de här nya rutinerna. Det har ju trots allt bara gått fyra dagar.

Kommentera

