Utelek, pyssel och snack

20130206-213310.jpg
När jag hämtade idag satt loppan och pysslade med nåt som jag inte vet vad man kallar. Som en pärlplatta, fast tvärtom. Hålen satt i plattan och så kunde man sätta fast pluttar med små pinnar i den… Liksom.
Hur som helst satt hon djupt försjunken med detta och blev bara glad när hon slet blicken från pluttarna och tittade upp på mig. Inga tårar! Plus att hon satt kvar och pysslade i typ 5 minuter (tills mamman började svettas i jackan…). Hon hade ingen brådska alls därifrån. Kändes jättebra!

De lär sig mycket på dagis. Nu vill hon plötsligt ta av och på overallen själv. Det går inte eftersom det är ganska svårt när man är 1,5. Men hon blev väldigt arg när jag försökte hjälpa henne. Såattehh…påklädningarna kommer bli festliga framöver.
Hon kan numera rörelser till Blinka lilla stjärna. Jag nämnde bara sången och hon började genast sjunga och ”blinka” med händerna.
När hon ritar nu så ritar hon faktiskt. Det handlar inte bara om korkarna på pennorna längre.
Och jag tycker att man märker att det lossnar i talet. Hon härmas mer. Det är inte bara hennes egna hittepå-ord längre, utan hon härmar det vi säger i större utsträckning. På väg hem från dagis idag sa jag att mormor skulle hälsa på och då sa hon ”momo” flera gånger. Både då och senare på kvällen. Och lite senare pratade vi om kex, vilket hon inte heller sagt förut.
Ingen vet om det faktiskt hänger ihop med dagisstarten, men det känns så. Som att det har kickat igång talet på nåt vis.
Hur som helst är det väldigt roligt!

Kommentera

