Lite besviken

Förra graviditeten gick vi också till Barnmorskorna Västermalm och var jättenöjda. Så det föll sig naturligt att välja dem även denna gång.
Tyvärr har vi haft lite otur med en bm som varit sjuk och vabbat oftare än den vi hade förra gången. Det är ju ingens fel, hon kan ju inte hjälpa att hon blir sjuk eller måste ta hand om sjuka barn.
Men! Det känns inte som att det finns nån bra backup vid såna tillfällen. Eller, alltså hittills har det väl funkat ok. Jag har blivit uppringd av någon från mottagningen och fått en ny tid hos en annan bm. Och eftersom graviditeten varit hyfsat problemfri har det gått bra att träffa nån ny bm ibland.

Men nu. Jag träffade min bm senast 29 januari. Hon märker att bebis ligger i tvärläge och tidigarelägger vår nästa tid för att ha lite marginal till att boka in ett ev vändningsförsök om det skulle behövas. Bra.
Besöket bokades om till 14 februari (från 19/2).

13 februari får jag ett samtal från mottagningen som säger att min bm tyvärr är sjuk så vi måste hitta en ny tid. Passar 19/2?

Där tycker jag att det brister. Där hade jag velat att de kunde se en anteckning om att besöket flyttats fram och att det var viktigt att det inte bokas in mkt senare. Istället måste jag förklara att nej, jag vill inte vänta så länge, för vi bokade om pga bla bla bla.
Ok, säger personen i luren. Då måste jag prata lite med mina kollegor och återkomma.
Hon ringer tillbaka några minuter senare och kan erbjuda en tid hos deras läkare samma dag.
Resten av historien kan ni. Och det gick ju bra. Men tänk om jag inte hade stått på mig och bett om en tidigare tid. Och barnet fortfarande hade legat fel när jag väl kom dit. Och det inte hade funnits någon tid för vändning samma vecka. Vad hade hänt då? Förhoppningsvis bara oro och stress, men kanske hade en vändning blivit svår att genomföra så sent i graviditeten.

Jag har ingen aning, men jag känner att jag hade tur. Och det ska man väl inte behöva ha?

Kanske beror allt på patientsekretess (eller vad det kan heta) vilken gör att ingen annan än just min bm kan se några detaljer ur min journal och våra besök. Men man hade inte behövt veta alla detaljer för att få information om att besöket helst skulle infalla så snart som möjligt. Inte veckan därpå.

Ok, den här pucken är avklarad för min del. Barnet hade vänt sig och allt är lugnt.
Men, jag ser i min kalender att jag inte har några nya besök inbokade med min bm. Jag mailar henne för att påminna om detta och se ifall vi kan hitta någon eller några tider som passar. Jag är framför allt intresserad av hjälp att hålla koll på att bebis inte vänder sig åt fel håll igen.
Inget svar. Inte ens ett autoreply som berättar att hon är sjuk el dyl.

Så idag ringde jag till mottagningen och undrade om jag inte skulle komma in nåt mer. Jodå, det skulle jag ju. Så jag fick en tid på måndag. Men med en annan bm, för min är på semester då (och sjuk nu).

Ok… Så om jag inte hade ringt hade jag inte träffat någon som övervakar den här graviditeten förrän förhoppningsvis samma vecka som beräknad förlossning? Om ens då, förutsatt att min bm är frisk och kommer ihåg att höra av sig.
Det känns inte rätt.
Finns ingen backup när en bm blir sjuk eller ledig? Bokade besök verkar ju fångas upp och bokas om. Men vi andra då? Är det ingen som kan se vilka kvinnor en bm träffar och hur de ligger till i sin graviditet och därmed vilka behov av besök som kan föreligga?

Näe… Jag blir besviken faktiskt.

Eller ställer jag orimliga krav?

2 thoughts on “Lite besviken

  1. Emmi / Blauauge

    Jag tycker inte att du ställer orimliga krav, bra att du tar saken i egna händer även om det bästa hade varit att du slapp göra det. Det är samma sak på vår BVC nu, det verkar som om de rationaliserat bort centrala funktioner som reception etc vilket gör att varje sköterska bara har ansvar för och koll på ”sina” patienter.

    När jag gick över tiden med Rut hamnade jag i något slags vakuum och fick ringa själv både till mvc och förlossningen för att få tid för besök och igångsättning. Och särskilt mycket information om igångsättningen fick vi aldrig eftersom alla menade på att det med största sannolikhet skulle dra igång av sig själv. Vilket det ju inte gjorde.

    Svara
  2. Elisabeth Karlström

    Nej, det är klart att du kan begära att de ska ha koll på dej. Det är deras yrke. Man ska ju inte behöva ” vara sin egen bm”. Det är sorgligt om det finns brister av detta slaget. Det måste de ju också känna av…
    Hoppas det bli några behagliga veckor i sluttampen :). Kul att du och Hedda var med ute på Tynningö.
    Kram Elisabeth

    Svara

Kommentera

