Nämensåattehh….

När vi köpte Heddas vagn blev det en ny. Vi var helt enkelt för kräsna för att kunna hitta det vi ville ha på andrahandsmarknaden. Det beslutet har vi ifrågasatt lite sedan dess. Var det verkligen nödvändigt? Nä. Det var det ju inte. Men vi fick i alla fall en ny vagn med garanti och möjlighet att byta ut trasiga delar, vilket vi har behövt göra en gång. Så det var väl ok. Men väl dyrt.

Så, den här gången kände i alla fall jag att det duger gott med en begagnad vagn. Vi kan inte lägga 12 000:- till på barnvagn. Onödiga pengar helt enkelt. Så jag hittar en modell jag tycker verkar bra och B lyckas hitta just en sån hemma hos några vänner. Och de ska visst sälja den! Finemang. 

Dock fick den stå kvar på deras balkong tills vi hade flyttat. Det var nog ett väldigt dumt beslut. För nu när jag tog fram och kikade på den för första gången på riktigt (den har stått i vårt förråd), så ser jag att den är rätt möglig. Både vita, gröna, håriga och svarta prickar. Lite överallt. Mest på ena sittdelen. 

Ok, men det borde man ju kunna tvätta bort. Eller?

Nä, det är inte så lätt. Dels var det ingen lätt uppgift att få loss klädseln. Den är inte loss än. Sitter fortfarande fast med en skruv. Så jag tolkar det som att man inte ska kunna ta loss skiten. Och på tvättrådet tror jag att det är en symbol som säger nej till maskintvätt. Dvs att man kan tvätta medelst torkning med blöt trasa, typ. Och det räcker inte riktigt på mögel.

Men även om jag skulle lyckas trolla loss klädseln och köra den i maskinen så säger kloka människor i vår närhet att mögelsporerna inte försvinner. 

B sa nåt om ozonbehandling. Men om det funkar på en barnvagn är det ingen som vet (dvs jag hittar ingen som gör sånt. Det handlar mest om utrymmen som är mögelangripna.) och vad det skulle kosta i så fall har jag ingen aning om.

Och att hitta en ny klädsel verkar svårt, eftersom man inte kan ta loss den gamla… Men jag ska göra ett försök hos Babyproffsen. De säljer vagnen och har kanske nåt som ligger och skräpar. Annars får vi väl slänga skiten (och därmed 2000:-) och börja från början.

Det går bra nu…

Kommentera

