Nedsläpp

Igår morse gick slemproppen (ett av världens läskigaste ord) och vi började hoppas att det kanske skulle bli en spontan förlossning. Jag hade även lite känningar långt ner i magen, så B stannade hemma lite längre än vanligt och tog sen Hedda till dagis.
Under dagen ökade de där känningarna sakta. Både i styrka och frekvens. Från kl 14 kom de ganska regelbundet och jag ringde förlossningen på BB Stockholm för att kolla läget. Fick få veta att sådär kunde det hålla på några dagar. Inget definitivt tecken på att nån förlossning var på gång.
Nähä.
Mormor och morfar kom förbi efter lunch. Morfar satte upp en fönsterbräda och mormor hämtade Hedda på dagis.
Vid det laget kändes värkarna mer, men jag tyckte ändå inte att det kändes tillräckligt för att vara säker på att nåt var på gång. Men tillräckligt för att be B komma hem lite tidigare än vanligt så jag slapp vara ensam med Hedda.
Han kom strax före 17 och då skickade vi hem mormor och morfar. Värkarna var ju där och jag andades igenom dem, men fortfarande tyckte jag inte att det kändes som ”riktiga” värkar.
Vi ringde förlossningen vid 17:30 och då tyckte de att vi skulle käka middag och kunde börja förbereda oss på att åka in, ringa barnvakt och så. Så jag bad mormor och morfar att äta och komma tillbaka.
De kom, vi åt. Eller, jag försökte, men då var värkarna så täta och starka att jag hade svårt att få i mig så mycket mat. När vi ätit klart bad jag B ringa förlossningen igen, för det började göra så ont att jag ville vara där hellre än hemma. Men fortfarande var jag osäker på om det var riktiga värkar. Tyckte de skulle kännas annorlunda på nåt vis.
Vi åkte hemifrån och jag var lite orolig att de skulle skicka hem oss tills det riktiga värkarbetet började. Men under bilresan tilltog smärtan och värkarna kom nog varannan minut. Så vi blev inte hemskickade. Som tur var, för jag var öppen 8 cm…
B betalade parkeringen 19:42 och 20:30 var vår nya familjemedlem ute.
Helt plötsligt hade vi fått en son! 5005 gram och 55 cm lång. En äkta Karlströmmare.

Välkommen Olle!
20130321-163646.jpg
20130321-163724.jpg
20130321-163758.jpg

20130324-095728.jpg

2 thoughts on “Nedsläpp

Kommentera

