Beröm och självkänsla

En god vän delade en länk till en artikel på Facebook. Den tog inte upp något nytt utan handlar om nåt som pågått länge. Och som jag tänkt på en hel del sen vi fick Hedda. Nämligen hur de flesta tilltalar barn olika baserat på deras kön. Flickor får oftare höra hur söta/fina/gulliga/vackra de är. Medan pojkar oftare är tuffa/coola.
Läs artikeln för hela storyn. Siffrorna som nämns gäller ju i USA men jag tror nog att man kan se likheter här också.

Självklart kan man ge komplimanger för hur någon ser ut. Så länge det inte är det enda som alltid uppmärksammas. Och så länge även pojkar (och flickor som inte kläs som prinsessor) får uppmärksamhet om de har en fin tröja eller så. Men det är långt viktigare att uppmärksamma och berömma andra saker.

Jag läste nyligen en annan artikel om hur man stärker sitt barns självkänsla. Där står det bland annat såhär:

– Det är bra att inte bara berömma med ord som vad fin, söt och bra du är, utan visa att ”jag ser dig”, till exempel genom att ställa frågor till barnet. Om ett barn sitter och ritar behöver man inte säga ”åh, vad fint”, utan man kan istället fokusera på barnets teckning och ställa frågor som ”vilka färger har du använt?”. Genom att ställa en fråga visar jag att jag är intresserad av barnet som person och att prestationen inte är det viktiga.
Med tiden stärker det barnets självkänsla, säger Kristina Henkel som arbetar som jämställdhetskonsult i förskola och skola och har skrivit boken ”Ge ditt barn 100 möjligheter i stället för 2” tillsammans med Marie Tomicic.

Den där boken har jag hört mycket gott om och skulle jag gärna läsa. För god självkänsla är nog bland det viktigaste jag kan ge mina barn.

Kommentera

