Envis bebis

Precis nu har det gått 12 timmar sedan Olle åt senast. Och just nu ligger han och sover sött i sin säng.

Jag skulle ha åkt till Gotland den här helgen, men pga flaskvägrande bebis valde jag att stanna hemma. Men för att ändå sätta hårt mot hårt och även få lite tid för mig själv, har jag spenderat dagen på Gröna Lund med en kompis. Helt barnfri.

Klockan 11:30 ammade jag Olle och sen åkte han och B iväg. De drog till Nynäs Slott och köpte en ljuskrona och sedan hängde de i svärföräldrarnas sommarstuga nära Nyköping. Med sig hade de ersättning, gröt och en förväntan om gråt och tandagnisslan.

Samtidigt, här i huvudstaden, gick jag och M på Grönan och åkte berg-och-dal-banor tills vi kände att vi inte var 20 längre. (Eller ens 30, för den delen.) Klockan gick och jag hörde inget från barnafadern. Vid 16:30 skickade jag ett sms för att få en rapport om läget. Då hade det gått 5 timmar och Olle hade bara fått i sig några ynka ml ersättning, men han var, enligt uppgift, glad som en lärka.
Så fortsatte det. Så länge han fick sitta i någons famn var han glad och nöjd. Och någon mat behövdes inte.

Vid 21-tiden somnade han för natten, ungefär som vanligt, så när jag kom hem vid 22:30 var det tyst och lugnt. Elva timmar utan mat.

Nu vaknade han precis. Inte hysteriskt ledsen och hungrig. Bara vaken och lite missnöjd. Men 12 timmar utan mat kändes tillräckligt, så nu fyller jag på honom igen. Lilla gubben.

Man undrar lite hur länge han hade stått ut. Hur mycket längre innan han skulle ha blivit så hungrig att han tagit flaska? Det får vi kanske aldrig veta. Men nu vet vi i alla fall att han inte bryter ihop utan bröstmjölk. Det betyder att jag kan ge mig ut på fler äventyr, utan dåligt samvete för vare sig bebis eller den som tar hand om honom.

Han gjorde inga framsteg på flask-/matfronten idag, men jag känner mig ändå mindre låst. Så det blev en slags succé ändå.

3 thoughts on “Envis bebis

  1. Blauauge / Emmi

    Ja det får man ju ändå säga, att det var en slags succé menar jag. Skönt att han inte var ledsen och kinkig utan så nöjd! Lite märkligt att han klarade sig så länge utan mat, men så har han väl lite att ta av så det är ju inget att oroa sig för.

    Svara
  2. Ping: Utekväll | livetentrappaupp

  3. Ping: Utekväll | stinamedk

Kommentera

