Rörelse i fläsket

Det är inte bara Olle som rör på sig. Även den ömma modern har börjat motionera (igen). Denna gång är det löpning som står på schemat. Det är gratis och jag kan göra det när som helst. Dvs när B är hemma och kan ta båda barnen. Men det är vansinnigt mycket mer flexibelt än att boka in sig på ett pass nånstans. Så vi kör på det här nu och ser hur länge det håller.

Till min hjälp har jag laddat ner en app till telefonen som håller koll på vilken dag jag ska springa och hur mycket. Det blev appen GetRunning som fick mitt förtroende och hittills har det funkat mycket bra.

En vänlig brittisk kvinna talar om för mig när jag ska springa eller gå. För tänk på att jag inte har sprungit längre än till glassbilen på många år. Här måste vi ta det försiktigt, annars kommer jag få blodsmak i munnen och sluta tvärt.

GetRunning är ett 9-veckorsschema som ska ta mig från orörlig till löpare. Från noll meter till ungefär fem kilometer. Varje löptillfälle börjar med fem minuters rask promenad för att värma upp och sedan är det löpning varvat med gång som avslutas med fem minuters promenad för att varva ner. Första veckan var det en minut löpning/1,5 minut gång under totalt ca 20 minuter.  Nu är jag inne i andra veckan och då är det 1,5 minut löpning/2 minuter gång som gäller. På så sätt ökar man löpningen stegvis tills man kan springa i 30 minuter utan att vilja kräkas.

Det fina med att det är så pass lite löpning i början är att jag känner mig omåttligt stark och spänstig. Alla orkar ju springa i en minut. Och med lite vila emellan orkar man göra det åtta gånger utan problem. Vips, så var första träningspasset avklarat! Det gör att det känns möjligt, roligt och ökar chansen för att faktiskt fullfölja och förbättra min kondition.

Nu ska jag kanske hejda mig lite, för jag har en tendens att tröttna på saker. Speciellt träning som jag i grunden inte tycker är särskilt kul. Men Som sagt, än så länge har det gått bra och det är i alla fall en liten stunds värdefull egentid.

3 thoughts on “Rörelse i fläsket

  1. flickorsma

    Klart du klarar en mil!!! Jag har ju inte ens börjat jogga än, tänkte faktiskt inte börja förrän i vår. Och totalt otränade lilla jag klarade det sju månader efter Linnea föddes… Kom igen nu!! Nu sporrar vi varandra!! Och jogga maklig takt är alldeles lagom för mig!!

    Svara
  2. Ping: Öppet brev till app-utvecklare | livetentrappaupp

Kommentera

