Det där med dagisavgifter

Hedda hann gå heltid på dagis (förlåt, förskolan) i ungefär tre månader innan Olle kom och timmarna begränsades till 30 st/vecka. Så kallad deltid.

Det naturliga då är ju att avgiften regleras därefter. Just där och då tänkte jag inte på det alls. Det var lite annat att stå i. Men de senaste månaderna, när fakturan har kommit, så har jag tänkt på det där att vi fortfarande betalar lika mycket. Ska det vara så? Näää, det kan ju inte stämma. Idag var dagen då jag tog tag i saken och tog reda på det.

Först försökte jag läsa mig till det på stockholm.se. Men det hjälpte inte alls. (Där måste Stockholms Stad bli bättre! Jag har ändå svenska som modersmål. Jag är väl kanske inte den vassaste kniven i lådan, men det måste gå att förklara sådana här saker på ett enklare sätt.)

dagis-avgift

Istället letade jag reda på en mailadress på fakturan och ställde en vänlig fråga om det här med heltid, deltid och avgifter. Jag tänkte mig ett skriftligt svar innan veckan var slut, det verkade ju rimligt.

Men nu på eftermiddagen så ringde det en trevlig kvinna från Rinkeby-Kista Stadsdelsförvaltning. Hon hade fått mailet vidarebefordrat till sig eftersom det var hon som höll i det här med fakturor. Hon hade luskat reda på mitt telefonnummer (vi är väl inte så många som heter som vi i aktuell stadsdel). Och det var ju helt galet det här. Inte ska vi betala för heltid när barnet bara går deltid. Hade vi inte fått något deltidskontrakt från förskolan att fylla i?
Jo, svarade jag. Det fick vi. Men någon reglering av avgiften kom aldrig.
Jomen, ser du, då ska vi ordna det nu, sa kvinnan. Och så räknade hon lite och meddelade lyckligt att vi nu har två månadsavgifter tillgodo! Så vi får ingen faktura för oktober och november. Och i fortsättningen ska vi istället betala 840 kr varje månad.

Men vilken jackpot! Det är ju 420 spänn mindre i månaden. Det är mycket när man är barnfamilj och har levt på en lön och lite föräldrapenning i drygt två år.

Och det känns ännu mer som jackpot eftersom jag läste (och förstod) det här på hemsidan:
dagis-avgift2

Men nu struntade stadsdelskvinnan i det och ger oss pengar tillbaka för alla sex månader. Tack tack!

One thought on “Det där med dagisavgifter

Kommentera

