Samtal med en tvååring

heddabus

Hedda är två år. När vi busar med henne blir hon väldigt uppspelt och har svårt att kontrollera sig själv. Ibland går det ut över hennes föräldrar. Ibland går det ut över lillebror. Idag var en sån dag. Hon kastade sig själv på honom så att han välte från sittande. Olle blev ledsen och B sa till Hedda att hon inte får göra så. Att man måste vara försiktig med Olle. Hedda blir ledsen och kommer springande till mig.

Hedda: *gråter*
Jag: Hedda, du måste vara försiktig med Olle. Han är bara en bebis.
Hedda:*hulkar* Han ramla.
Jag: Ja, Olle ramlade för att du kastade dig på honom. Du måste vara snäll med Olle, han är ju så liten.
Hedda: *flackar med blicken, börjar tappa fokus*
Jag: Hedda, titta på mig. Du måste vara försiktig med Olle. Förstår du det?
Hedda: Hedda upp och ner.
Jag: Ja, pappa höll dig upp och ner. Men du, Olle blev ledsen när du välte honom. Du måste vara försiktig med honom, han är ju bara liten.
Hedda: *kramar om mig och stryker mig över ryggen* Apelsiner.
Jag: …..

One thought on “Samtal med en tvååring

Kommentera

