Nej betyder nej

Ingen har väl missat den uppmärksammade domen mot de sex killarna som låste in en 15-årig tjej i ett rum och turades om att våldta henne. Det är så vidrigt att jag inte kan ta in det. Och det vidrigaste av allt är att de friades.

Här är två bra blogginlägg i frågan:
http://kajjan.bloggo.nu/Sa-sakrar-du-en-fallande-dom-efter-valdtakt/
och
http://enligtellen.blogspot.se/2013/09/nu-ger-jag-upp.html

Det andra inlägget har fått en väldigt intressant kommentar som jag tycker är hur viktig som helst. Det handlar om kittlingar. Att när vi kittlar våra barn så skriker de ofta ”nej, sluta” mitt bland allt skratt. Men vi fortsätter. För att man busar så liksom. Men vad lär det dem? Att nej inte betyder nej?
Och när de sedan busar med sina kompisar och de skriker nej. Vad tänker de då? Att man fortsätter kittlas/jagas/pussas fastän kompisen inte vill. Fast hen vill nog egentligen. Eller?

Nä, det här är en superviktig fråga som jag verkligen ska försöka lära mig själv och mina barn. Nej betyder nej. Sluta betyder sluta. Även i leken. Även om Hedda eller Olle tjuter av skratt när jag kittlar dem så slutar jag när de säger nej. För mina barn ska lära sig att respektera sina egna och andras kroppar.

I verkliga livet räcker det oftast inte med ett nej. Jag är t ex rätt säker på att den 15-åriga tjejen sa nej, minst en gång. Men ensam i ett låst rum med sex killar är man inte så kaxig. Andra tjejer har ju blivit misshandlade och dödade när de gjort motstånd liksom.
Men om man kan lära barn, redan som små, att nej faktiskt betyder nej, kanske man kan höja statusen på det ordet. Kanske kommande generationer kan få freda sig själva genom ord istället för våld.

Egentligen tror jag inte på det där, tyvärr, men det betyder ju inte att man ska sluta hoppas.

Kommentera

