Genombrott och mosad frukt

Åter till följetongen ”Olle – matvägraren”. Jag tror nämligen att vi har gjort ett litet genombrott. Häromdagen köpte jag två stycken fruktsmoothies från Ella’s Kitchen. Hedda fick såna ibland när hon var liten också. Fast då mest som ett lyxigt mellanmål, för de är rätt dyra jämfört med att mosa sin egen frukt. Men förpackningen är galet praktisk och när barnet har blivit så pass gammalt att det kan suga i sig innehållet själv blir det i princip noll spill. Perfekt i bilen eller på utflykt. (Nej, jag är inte sponsrad.)

Hur som helst köpte jag två stycken till Olle. Jag tänkte att det var ytterligare ett sätt att testa nåt annat än bröstmjölk. För gröt, puréer och mosad banan är inga jättesuccéer än så länge.

Gissa lyckan när han faktiskt verkade gilla det! Vi alternerade så att han fick försöka suga i sig själv och bli matad med sked. Båda sätten gick ungefär lika bra men jag tror att variationen gjorde att han kom av sig med tumsugandet lite. Så igår fick han i sig en lila, fördelat på två tillfällen. Och idag har jag gett honom hälften av den gröna. Idag verkade han dessutom fatta att det kunde vara godsaker i den så det var viss entusiasm inför själva ätandet. Och sen när korken väl var av blev det armvevning och giriga händer som sträckte sig efter både sked och förpackning.

ellaskitchen_fruktsmoothiesMed lite tur kan framgången med de här leda till att han blir lite mer nyfiken och öppen inför andra grejer också. Men det jag hoppas lite på är att hitta nåt sätt att göra egna smoothies som han kan äta på samma sätt. Själva mosandet av frukt är ju rätt basic, men sked är inte alltid så lyckat med det här barnet. Ska googla lite.

One thought on “Genombrott och mosad frukt

  1. Ping: Klämpåsar! De finns! | livetentrappaupp

Kommentera

