Våga vego

Den här hösten har vi dragit vårt strå till den vegetariska stacken. Eller hur man nu ska säga.
Från att ha ätit nötkött, fläskkött och kyckling i princip dagligen, har vi gått över till att bara äta kött/fågel kanske en, max två gånger i veckan. (”Köttfri måndag” är ju liksom för mesar.)

Det handlar om miljö och djurhållning. Ju färre kossor vi äter, desto färre kossor behöver födas upp och bajsa ut metangas (lite förenklat jag vet, men läs mer på Livsmedelsverket) som påverkar växthuseffekten. Sen vet vi ju att alla djur inte alltid har det så himlarns toppen när de föds upp för att stekas i våra kök.

Vi har också gått över till att handla ekologiskt så mycket vi bara kommer åt. Finns det ett ekologiskt alternativ så åker det rakt ner i kundvagnen, utan att passera Gå.

tacogratängMed detta inlägg vill jag klappa oss lite på axeln och bidra med ett vegetariskt recept på en tacogratäng som är sketagod.

Tips från coachen: använd nachos istället för tortillabröd. Första gången vi gjorde den här rätten hade vi missat att köpa bröden, men hittade nachos i ett skåp och körde på det istället. Succé!

Bild lånad från coop.se

10 thoughts on “Våga vego

  1. jagsnurrar

    Jag gjorde som du sa för några veckor sedan. Verkligen god! Tyvärr gillade inte Algot så mycket & Valter blev väldigt pruttig. Men jag gillade! Och med inspiration från er har vi också dragit ner på kött. Vi äter rött kött på helgerna, men håller oss till vegetariskt, fisk & kyckling i veckorna. Dels för miljön & dels för hälsan.

    Svara
    1. stina Inläggets författare

      Men så fantastiskt! Trist dock med pruttarna. Här pruttar vi rätt mycket ändå, så vi har inte märkt någon skillnad.

      Svara
  2. Elin

    Yay för vegetariskt, vi tänker ganska exakt som er och äter bra ekologiskt kött någon gång då och då. Tack för recepttips, det behövs alltid!

    Svara
      1. Elin

        Ja tack, det är alltid skoj med inspiration 🙂

        Tips: jag har kört något som jag kallar kokboksroulette ett par gånger, då har jag tagit en kokbok, bett twitter om sidnummer, och sedan lagat det receptet jag landat på. Mycket roligt!

Kommentera

