Om du bara ska ge en julklapp i år, ge den här

Om en månad är det julafton imorrn. Tänk så mysigt! Granen är klädd, klapparna ligger inslagna och lockar, alla fyra adventsljus brinner. Lussekatterna jäser i magen, glöggen värmer fint i muggen, knäcken är knäckig och på julkalendern är det bara en sista spännande lucka kvar. Mys och pys så det står härliga till. Men riktigt så mysigt är det inte för alla. I år ska jag göra något väldigt enkelt som kan betyda väldigt mycket.

The shoe box appeal startade 1990 i England då en viss Dave Cooke såg ett nyhetsinslag på tv om barnhemsbarn i Rumänien och bestämde sig för att ge dem en juligare jul. Sedan dess har fenomenet spridits över världen och här i Sverige kallas det alltså SkokartongsapellenDet går ut på att ge en drägligare jul till de som behöver det mest; Hemlösa. Människor som lever i ensamhet. Familjer där ekonomin sätter stopp för jul och klappar till barnen.

Det jag ska göra är då att fylla en skokartong med till exempel handskar, strumpor, tandkräm och tandborste, rakhyvlar, raklödder, duschkräm och schampo. Eller om jag vill skänka till ett barn lägger jag i kritor, målarbok, pussel, lite godis och annat som kan ge julstämning i ett litet barnahjärta.
Själv tänkte jag dels använda mig av de fina produkter jag fick i min goodiebag från Loppi Event härom veckan. En lyxig hudkräm är ju inget substitut för ett hem, men den gör större nytta hos en hemlös kvinna som förlorat allt, än hemma hos mig som har mer än jag behöver.

Läs mer på deras hemsida (som du hittar här: http://www.skokartongsappellen.se/) och fyll en skokartong du också.

Just det här initiativet finns i Stockholm, men jag är säker på att det finns liknande satsningar på flera håll i landet. Googla reda på något nära dig och gör skillnad i någons liv. Det är så enkelt men kan betyda så enormt mycket.

2 thoughts on “Om du bara ska ge en julklapp i år, ge den här

    1. stina Inläggets författare

      Men snälla du! Tack till er som gör allt jobb med att inspirera, samla in och dela ut! Ett fantastiskt initiativ som jag hoppas får genomslag så att ni får möjlighet att genomföra det varje år.

      Svara

Kommentera

