Rätt ska vara rätt! *hytter med näven*

Med åren har jag blivit mycket bättre på att säga ifrån. Jag är fortfarande konflikträdd men inte alls i samma utsträckning. Det spelar liksom mindre roll om nån tönt som uppför sig illa tycker att jag är trist och partypoopar på hens upptåg.

Idag t ex så åkte jag tunnelbana och det är rätt vanligt att folk försöker slinka igenom spärrarna samtidigt som någon med SL-kort. De får då åka gratis, dvs planka. Det stör mig nåt enormt. Planka om du tycker det känns bra i själen, men jag har ingen lust att hjälpa dig med det.

När jag så gick mot spärren och tog fram mitt kort, så såg jag i ögonvrån att en ung tjej, som stått och väntat strax utanför spärrarna, slöt upp bakom mig och tänkte smita igenom. Jag stannar upp, vänder mig om och säger helt enkelt ”fast du, jag tänker inte betala för dig”. Och så stannar jag till nån sekund extra, precis på andra sidan spärren, för att säkerställa att hon inte skulle kunna pressa sig igenom. Tjurigt, jag vet. Men om hon vill planka så får hon väl klättra över spärren. Jag tänker inte bjuda henne på en räkmacka.

Hon såg först lite ställd och besviken ut. Men när jag kommit ner för rulltrappan kom hon ifatt mig och såg till att stryka förbi mig så att jag skulle se henne. Det var bara vi i hela trappan så det var inte för att det var trångt direkt. Så knyckte hon med huvet, slängde med håret och struttade iväg. (Inga strumpor hade hon i sina låga tygskor heller!) 

Skitunge. Fast det här görs av alla möjliga, så det är inget ungdomspåhitt, även om jag inbillar mig att de allra flesta är hyfsat unga.

Det är dyrt med månadskort, absolut. Jag håller med. Men det betyder inte att det är ok att fuska. Sorry. Så muppig är jag. Moraltant, and proud.

Kommentera

