Barn och mat

På mitt jobb handlar det mycket om mat och idag började jag prata med några kollegor om kombinationen barn och vegetarisk mat. Det visade sig att många av våra kunder inte alls kunde tänka sig att ge sina barn vegetarisk mat. Det var tydligen så främmande för dem att de blivit helt rosenrasande när man på mitt jobb föreslog att man skulle äta en vegetarisk rätt, varannan vecka.

Jag blev helt stum när jag hörde detta. Är folk så korkade? Så rädda för vegetarisk mat? Ett argument som kom flera gånger var att barnen skulle få näringsbrist.

Men snälla.

Jag kan bara konstatera att det är tur att inte jag jobbade där då. För jag hade inte hanterat det på ett snyggt sätt. Jag hade svarat på såna korkade argument med motfrågor.

”Hur ofta serverar du barnen pannkakor med sylt? Eller hur ofta händer det att de bara äter makaroner och ketchup? Att de petar bort köttet/fisken/kycklingen för att de inte gillar det?”

Pucko!

Och när jag ändå är upprörd över barn och mat;
Hela grejen med vad barn gillar att äta är ju bara något som vuxna har skapat. Om man låter sina barn växa upp och bara äta pulvermos och fiskpinnar så är det klart att de blir skeptiska till annan mat. Till mat med smak. Men om man låter dem prova olika smaker och rätter redan från att de är små så öppnar det ju upp för all sorts mat även senare i livet.
Alla gillar inte all mat. Inte ens som vuxna, men man måste i alla fall få prova.

Så. Det var bara det.

Kommentera

