Heja Staffan! Och alla vetenskapskvinnor out there!

I ett svagt ögonblick lovade jag att alla inlägg skulle hålla hög kvalitet. Det ställer vissa krav och sätter en hel del press på mig. Bäst att börja leverera, alltså.

Så, här kommer en intervju som innehåller helt ny kunskap för mig (jag förstår att ni imponeras av det, med tanke på min lärdhet). Och för de allra flesta vågar jag påstå. Programmet är Morgonpasset i P3 och personen som intervjuas heter Staffan Bergwik och är universitetslektor och docent i idé- och lärdomshistoria (läs apsmart).

Staffan säger en massa klokheter, men det som fick mig att haja till lite extra kommer 27 minuter in i det här klippet.

För dig som inte orkar lyssna och hellre läser en tafflig förenkling av mig. Varsågod:

Vi har nog alla en föreställning om hur befruktning går till. Spermien som simmar snabbast kommer fram till ägget och tar sig in genom skalet. Lite som en attack. Den forcerar skalet. Det är i alla fall så jag upplever att jag har fått lära mig förloppet i skolan.

Det Staffan berättar är att det är fel. Det är inte så att spermien är aktiv och ägget bara ligger passivt och väntar på att få bli befruktat. I själva verket jobbar de båda för att det ska ske. Det pågår en reaktion på skalet av ägget för att spermien ska kunna komma in.

Detta är omåttligt intressant eftersom det reviderar hela den sexualiserade synen på manligt/aktivt och kvinnligt/passivt.

Undra, sa en flundra, om detta kan ha något att göra med att de allra flesta vetenskapsmän var män från början? Hur har det påverkat vetenskapen, forskningen och de resultat som har presenterats genom tiderna?
Varsågoda att samtala vidare i grupper.

Mm, vad säger ni nu va? Här snackar vi högkvalitativt blogginlägg.

Kommentera

