Alfons, din mansgris

På lördag har vi bokat in en biodejt med en av Heddas kompisar. Det skulle bli Heddas biopremiär och jag har sett fram emot det ganska mycket. När vi bokade in dejten kollade jag filmutbudet på knattebio och då visades en lagom lång, lagom komplicerad film som jag tror Hedda hade gillat. Men schemat var inte helt spikat för våren så nu när det började bli dags kollade jag in filmutbudet igen.

Den film som visas nu på knattebio är Alfons och Milla.

Hedda gillar ju verkligen Alfons Åberg så det hade ju varit toppen, om det inte vore för att just den filmen handlar om att Alfons blir retad för att han leker med en tjej, och att han då slutar leka med henne.

Det känns så långt ifrån det jag vill att mitt barn ska se. Hon är inte tillräckligt gammal för att förstå allt, men hon fattar tillräckligt. Hon skulle absolut förstå att Alfons slutade leka med Milla för att hon är tjej. och så skulle hon kanske börja fundera och ställa frågor.

Jag har inget bra svar. Mer än att det är könsstereotypisk skit som jag inte vill utsätta henne för i onödan. Det kommer liksom på köpet när man lever.

En annan film som irriterar mig är Totte och Malin. Den handlar om hur de är lika. Båda har randig tröja, två ögon, en näsa, öron. Men när de tar av sig byxorna är de inte lika längre. För då har ju Totte en penis och Malin har en springa. En springa? På riktigt?!

Jag vet att det här är old news. Men jag blir så arg av att någon tycker att det känns väldigt 2014 att visa en film som Alfons och Milla på bio.

Kommentera

