barnuppfostran, det svåraste som finns

Det är häftigt att se hur Hedda lär sig och tar in saker vi säger och försöker förklara. Även om det känns som att hon inte ens lyssnar ibland.

Under helgen hade vi en liten olycka i soffan och jag reagerade helt fel. Jag kände det ju redan när det hände, men kunde inte kontrollera mig. Kunde inte vara den vuxna, den pedagogiska. Hedda blev ledsen och besviken på sig själv, vilket inte hjälper någon. Minst av allt henne själv, och det sista jag vill är att hon ska känna att hon inte kan.

Jag har gjort det till en policy för mig själv att alltid erkänna och be om ursäkt om jag gör fel som förälder. Om jag blir för arg, eller gör nåt som jag sagt till henne att ”man inte får göra”.
Därför väntade jag tills jag lugnat ner mig och blivit vuxen igen. Då satte jag mig med henne och bad om ursäkt för att jag blev arg förut. Att det inte var meningen. Och så pratade jag om det som hade hänt och om varför jag blev så arg. Hon tittade på mig men det kändes som att henne tankar var nån annanstans.

Men i eftermiddags när vi lekte så blev hon arg på Dockan för att hon hade tagit Pelles strumpor. (Pelle är en annan docka.) Då blev Dockan ledsen för att Hedda blev så arg. Hedda visade mig hur ledsen Dockan var och sen kramade hon om Dockan och sa ”Förlåt för att jag blev arg på dig när du tog Pelles strumpor”.

Jag är inte stolt över att jag blev arg. Tvärtom. Men jag tycker det är viktigt att våga visa känslor och framför allt att föräldrar kan göra fel. Och att be om ursäkt när det blir fel. Den där gamla barnuppfostringsklassikern; barn gör inte som vi säger, de gör som vi gör. Typ.
Jag är glad över att en del av det vi säger och gör faktiskt sjunker in och att hon verkar förstå. Vissa saker i alla fall.

Kommentera

