Barn är barn, inte sexobjekt!

Det här är inget nytt. Tyvärr, eller hur man nu ska se det.

Jag pratar om barnkläder. Från storlek 92 (ofta) är det skillnad i passformen på kläder som är tänkta för tjejer respektive killar. När man har storlek 92 är man ungefär 1,5-2 år. Det brukar klädskaparna tycka om både pojkar och flickor. Däremot tycker man att flickor ska ha tajta och korta kläder. Av någon outgrundlig anledning.

Olle är 15 månader och behövde t-shirts, så B gav sig ut för att handla. Han plockade de han tyckte var fina. Och för att få rätt storlek räckte det inte att kolla på lappen i plagget. Man måste även ta höjd för att det kunde vara en t-shirt designad för tjejer. För då måste man gå upp en storlek eftersom de storlekarna alltid är mindre.
Nämnde jag att Olle är 15 månader? Det är alltså skillnad i storlekarna, redan för små barn, beroende på vad man har mellan benen.

På bilden nedan syns två t-shirts från Åhléns. Den röda är från pojkavdelningen och i storlek 86-92. Den gröna är från flickavdelningen och i storlek 98-104, dvs en storlek större. Ändå är den markant mindre än den röda. Ungefär 4 cm smalare.

20140611-092156-33716077.jpg

Den här bilden har min vän tagit. Det är shorts från Ica Maxi. Samma storlek. Gissa vilka shorts som säljs på tjejavdelningen.

20140611-092156-33716353.jpg

Kollar man Hennes & Mauritz ser urvalet av shorts ut såhär för flickor. Det finns inga längre varianter.

20140611-092741-34061599.jpg

En annan vän var på Lindex och frågade om halvlånga shorts till sin dotter. Hon fick svaret: ”Kolla på killavdelningen. Eventuellt finns det några där som kan funka även för en tjej.”

På riktigt?! Kan verkligen halvlånga shorts fungera på människor med snippa?! Nääää!!

Jag blir så arg och äcklad av hela industrin och vårt läskiga samhälle som vill att flickor ska vara sexiga från 1,5 års ålder. Som jag skrev i en kommentar på Facebook; om vuxna kvinnor vill att skinkorna ska titta fram så är det upp till dem (även om jag tror att många gör det av helt fel anledningar), men varför envisas föräldrar med att klä sina små barn så?

Det finns forskning som visar att det inte är några skillnader mellan pojkar och flickor storleksmässigt före ca tre års ålder. Utan det är lika stora skillnader mellan olika flickor och olika pojkar, som mellan flickor och pojkar. Så varför ska kläderna ha så olika passform?

Jag har postat min t-shirtbild på Instagram och ställt en fråga till Åhléns om hur de tänker kring detta. Jag förväntar mig inget svar, för vad ska de säga? Att små flickor ska klä sig som vuxna kvinnor för att behaga män? Det är det enda svaret de kan komma med som känns ärligt. Och det svaret tror jag inte att de vill gå ut med.

Man kan säga vad man vill om att klädkedjorna skapar det kunderna vill ha. Det är ett argument jag får höra när jag kritiserar färgvalen på kläder för tjejer jämfört med kläder för killar. ”Ja, men det är ju det folk vill ha.”

Jaha, men det betyder ju inte att det är det bästa för barnen. Att stoppas in i ett tydligt avgränsat fack redan som bebis kan inte vara särskilt utvecklande och positivt för självbilden. Man får ju ingen möjlighet att upptäcka sig själv och vem man är, när man stöps i samma form som alla andra (av samma kön).

Och för dig som undrar, ditt kön avgör inte om du kan ha långa shorts. Det avgörs av din klädsmak och hur mycket hud du vill och tycker är lämpligt att visa. För många spelar även temperatur och väderlek in. Dina barn bör kläs utifrån samma principer. Inte utifrån hur de kan bli så sexiga som möjligt.

Kommentera

