Tyger och trasor

Igår kväll var jag ensam hemma vilket resulterade i glass till middag och en herrans massa timmar framför symaskinen i lusthuset. Sista timmarna jobbade jag med levande ljus och lampan på symaskinen som ledljus. Men nu är det klart!

Taket har fått sina vita, trekantiga tygbitar för att höja mysfaktorn och dölja eventuella skavanker i taket. Det blev lite väl romantiskt, kan jag tycka, men det beror på att tyget inte betedde sig som jag ville. Sydde ju liksom snett (trekanter) och då böljade sig tyget i kanterna så det nästan blev volanger. Men, men. Så får det vara nu. Tyget är alltså vitt, inte ljusgult som på bilderna. 20140729-092443-33883082.jpg

Jag hade sällskap nästan hela tiden. Trots att symaskinen brummade på bordet. 20140729-092455-33895143.jpg

När det blev dags för trasmattelösningen flyttade jag till golvet. Torsten också.20140729-092503-33903035.jpg

Först hade vi nån tanke om att ha en sisalmatta därinne. Men av någon anledning som jag inte kommer ihåg, bytte vi spår till trasmattor. Mysigare och mer i stil med huset. Dock mer jobb för mig. Med hjälp av hemgjorda kantband, några trasiga symaskinsnålar och fyra meter sömnad för hand ligger nu ett gäng mattor på golvet. Ihopsydda för minimalt trassel. Det lutar åt att vi spikar fast hela härket i golvet så att det ligger där det ska. Men vi testar utan först.20140729-092509-33909290.jpg

Kommentera

